Friday, July 17, 2009

SENARAI KONSEP ASAS

Ini ialah senarai konsep yang telah kita lihat dalam kelas. Anda boleh gunakan senarai ini untuk membantu anda mencari bahan rujukan yang bersesuaian.

morfologi (morphology)

perkataan (word)

leksem (lexeme)

bentuk-kata (word-form)

morfem (morpheme)

morfem bebas (free morpheme)

morfem terikat (bound morpheme)

imbuhan (affix)

awalan (prefix)

akhir (suffix)

apitan (circumfix)

sisipan (infix)

kata akar (root)

kata dasar (base)

kata pancang (stem)

derivasi (derivation)

infleksi (inflection)

aglutinatif (agglutinative)

golongan / kelas kata (parts of speech, word class, lexical category)

Aturan kata SKO (SVO word order ) --> subjek kata kerja objek (subject verb object)

5 comments:

farah said...

Assalamualaikum, saya Wan Nur Faraha'in, nombor rujukan 20 dari kelas HMT223. Saya telah membaca senarai rujukan yang ditulis oleh doktor dan ia amat memberikan faedah kepada saya untuk mencari bahan rujukan berkenaan kursus ini. Terima kasih.

nadiahmt223 said...

saya noornadiahmt223 no rujukan 13.saya telah membaca senarai rujukan yang telah diberi oleh Dr Radiah ini.Ia akan membantu saya untuk membuat rujukan.Terima kasih

abdul halim hmt223 (1) said...

Assalamualaikum dan selamat sejahtera, saya abdul halim bin abu seman pelajar hmt223 no rujukan 1, telah membaca senarai rujukan yang Dr berikan. Saya berterima kasih kepada Dr kerana telah memberikan senarai rujukan ini kepada pelajar hmt223. Sekian terima kasih.

Norliza Abdul Kadir:26:HMT223 said...

Norliza Abdul Kadir :26:HMT223
Senarai konsep asas ini akan ditemui sepanjang mengikuti kursus HMT223. Sebagai pelajar HMT223, kita WAJIB mencari sendiri maklumat dan bahan rujukan berkaitan. Pesanan untuk diri sendiri dan adik-adik sekelas. Terima kasih.

Noorshahanizhmt223 said...

NOORSHAHANIZ HUSSAIN
NO.14
HMT223

Assalamualaikum.Senarai konsep yang dberikan oleh Dr. Radiah telah mengingatkan saya dan rakan-rakan tentang subtopik yang dipelajari dan akan dipelajari dalam bab ini.Senarai ini juga telah membantu saya untuk mencari rujukan berkenaan dengan tajuk tersebut.Terima kasih Dr.Radiah