Tuesday, September 2, 2008

Mana pergi pelajar lain??? - Language Issue: teaching science and mathematics in english

Language Issue: teaching science and mathematics in english

sila pergi ke pos ini - dan berikan pandangan anda di bahagian 'komen'. Setakat ini hanya Madziah sahaja yang memberi komen. Saya pernah baca seorang lagi memberi komen akan hal ini, tapi saya tidak dapat mengesan komen pelajar ini di kelas saya. Saya andaikan pelajar ini telah memberi komen di blog beliau sendiri. Untuk pelajar ini, sila 'salin dan lekat'kan komen anda di bahagian 'comment' pos 'language issue: teaching science and mathematics in english'.

don't tell me i have to give grades for this. if this is the case:

two students get A+ : madziah n the one i can't detect.

the rest:
jawab: C-
tak jawab: 0'sifar'

1 comment:

manga man said...

penggunaan bahasa Inggeris dalam matematik dan sains amat merugikan perkembangan bahasa Melayu di Malaysia .Keadaan ini melanggar visi dan misi kerajaan malaysia sendiri yang pada mulanya ingin menjadikan bahasa kita bahasa ilmu . bahasa Melayu tak akan maju jika " anak tirikan " di bumi asalnya sendiri . Keadaan ini seolah - olah mengembalikan zaman pra merdeka dahulu . sebenarnya , pengenalan sistem juga tidak banyak membantu dpemahaman bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar . Terdapapat banyak kaedah lain yang lebih berkesan untuk mengatasi masalah ini

perkembangan ini merisaukan saya. pengabaian yang berterusan ini akan megakibatkan hilang minat dalam kalangan orang melayu sendiri untuk mempelajari bahasa Melayu ,. Ambil iktibar dari Melayu Capetown , yang telah hilang BAHASA MEREKA , DITELAN BAHASA AFRICAAN